Maanmannetjes aan het werk
Door die mentaliteit krijgen mensen die anders aan de zijlijn blijven staan alle ruimte om zich te ontwikkelen. Naast mensen met een beperking werken er ook statushouders. Met mooie resultaten: “Je kunt hier veel leren, als je dat wilt. Een van de medewerkers van het eerste uur heeft een verstandelijke beperking, zij werkt ook af en toe in een van onze clean rooms. Die ruimtes, speciaal voor producten voor de medische en de cosmetische markt, zijn helemaal stofvrij. De medewerkers moeten van top tot teen zijn ingepakt in beschermende kleding, als maanmannetjes. Zij vindt het prachtig om daar te werken, je ziet haar groeien op die plek.”
Het geheim van dat succes: leer je medewerkers goed kennen. En dat gaat hier tussen de bedrijven door. “Eens per jaar hebben we functioneringsgesprekken, maar dat is eigenlijk onnodig,” zegt Marcel. “Ik zie mensen iedere dag, we staan naast elkaar op de werkvloer. Is er wat, dan praten we daar meteen over. Zo leren we iedereen goed kennen. We weten wie het beste is in welke klus, wie het liefst elke dag hetzelfde doet en wie juist af en toe geprikkeld moet worden met iets nieuws, omdat hij zich anders gaat vervelen.”
Ingewikkelde brief
Een medewerker die een ingewikkelde brief van een of andere instantie meeneemt naar het werk, dat vinden ze hier helemaal niet gek. “Dan gaat iemand van de administratie even zitten, om te kijken waar dit nou weer over gaat. Het is soms erg complex, zelfs voor ons. Kunnen we helpen, dan doen we dat.
‘Je kunt hier veel leren, als je dat wilt’
Vooralsnog lukt dit ons zonder coaches en subsidies, maar mochten we advies of ondersteuning nodig hebben dan kloppen we aan bij onze vaste accountmanager van het Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland, Karin Terwindt. Met Karin onderhouden we het contact over de bemiddeling van onze medewerkers met een ondersteuningsbehoefte.”
Laat er geen misverstand over bestaan: dit is een zakelijk bedrijf, er moet geld op de plank komen. “We weten allemaal waar we het voor doen, we zijn met 27 gezinnen afhankelijk van dit bedrijf. Maar behalve om omzet draait het ook om gevoel en om emotie. Ons motto is: kun je niet delen, dan kun je ook niet vermenigvuldigen.”